Hjälp med flyttstädning – en bra idé

En flytt i sig är alltid något som tar längre tid än vad man räknat med. Det kommer alltid någiot problem längs vägen. Vi har dels trafiken som har en förmåga att ställa till det, vi har en brist på parkeringsplatser – båda dessa främst i storstäder – vi har utfomningen på husen (smala passager, trappor, icke-fungerande hiss), vi har problem med att packa rätt i flyttbilen och vi har problem med att det, helt enkelt, är för jobbigt att bära och att vi av den anledningen måste vila mer än vad vi kanske till en början trott. Kort och gott – en flytt tar tid och här har vi inte räknat med den mest tidsslukande delen av varje flytt; flyttstädningen.

Det är den som tar allra längst tid och det som är speciellt med just flyttstädning är att man är beroende av en tom bostad för att kunna genomföra den. Det vill säga – ju längre tid själva flytten tar, desto mindre tid har man att avsätta för din flyttstädning. Något som i sin tur kan ge stora problem och inte minst så kan det komma att kosta pengar. En undermålig flyttstädning kan nämligen rendera i ekonomiska krav från de som står redo att flytta in – något som de har rätt till. Har inget annat sagts så är en flyttstädning att anse som obligatorisk och där brukar misskötsel innebära att en städfirma kallas in och att den förre ägaren (den som fuskat, slarvat eller struntat i sin flyttstädning) får stå för notan. Dyrt – och onödigt.

Rådet vi kan ge – utöver att man ser till att avsätta mycket tid – är följande: överväg att på egen hand kalla in en städfirma; det blir inte så dyrt. Förklaringen till detta är att en städfirma kontaktad på ett tidigare stadium ofta ger bättre priser än om den får rycka ut akut. Här kan man även passa på att jämföra priser på ett annat sätt, man kan kontakta fler företag och man kan genom det skaffa sig en bredare bild av vad som är rimligt att betala. En annan fördel prismässigt är att flyttstädning räknas som en hushållsnära tjänst och att man däreigenom kan använda sig avd et så kallade rut-avdraget. Något som i praktiken ser ut så här:

  • Du kontaktar en städfirma
  • Du loggar in på Skatteverkets hemsida och ser om huruvida du är berättigad att använda rut-avdraget
  • Städfirman genomför en flyttstädning hos dig
  • Du drar av halva kostnaden för arbetet (något som ofta redan är gjort på den faktura du får i handen – men kolla gärna detta innan för säkerhets skull)
  • Du har ett tak på 25.000 kronor att röra dig under (är ni två i familjen så har ni således 50.000 kronor)
  • Du inspekterar hur flyttstädningen ser ut
  • Du godkänner och lämnar nyckeln till de nya ägarna

Skulle dessa komma med några klagomål så har du llt som oftast en garanti – se till verkligen kolla detta – av städföretaget som då direkt åker och åtgärdar problemet.

Smidigt, lätt och prisvärt – en flyttstädning behöver inte framkalla någon som helst ångest eller oro längre.

29 aug 2016