Blogg

Varför man kan vilja ha städning i Umeå

6 apr 2020

Vad behöver man tänka på när man beställer städning i Umeå? När det behövs städning kan det finnas många frågor. Svaren på frågorna finner du i den här artikeln.

Bor du i Umeå eller driver kanske ett företag där men befinner dig på annan ort? Alla platser behöver nån gång städas. Varför städa själv om du kan få professionell hjälp med städning i Umeå? När var och en gör det den är bäst på fungerar vi alla bättre. Tänk att få tid över till något annat du är bra på eller längtar efter att få göra. Du kan lägga din dyrbara tid på att jobba extra en timme eller två för att få pengar till att anlita städhjälp. Kanske har du inga problem med att få pengarna att räcka till städhjälp och kan rent av ge dig själv tid att njuta av livet. Medan andra njuter av att ha just städjobb och utföra ett gott arbete hos dig.

Rengör fönstret

Vilken städhjälp kan behövas

Idag utförs och erbjuds flera olika alternativ av städning. Det finns företag som specialiserar sig på olika inriktningar. När det gäller städning i Umeå kan man hitta alternativ såsom, fönsterputs, hemstädning, företagsstädning, storstädning, kontorsstädning och flyttstädning. Daglig städning, byggstädning, möbeltvätt, städning av dödsbo med tömning och rensning, trappstädning, barack städning, grovstädning, sanering, restaurangstädning och skolstädning. Det finns kort sagt städning för alla behov.

Vem utför städningen

Vem som ska utföra din städning beror i första hand på vilken slags städning som efterfrågas. Idag kan man lätt hitta olika alternativ genom att googla och få upp ett antal förslag på hemsidor med de tjänster som erbjuds. Det finns många små företag. En del är små familjära företag som specialiserat sig på en del av de olika tjänsterna. Dem får man lättare en personlig kontakt med om man vill använda dem kontinuerligt. Kanske till och med är det så att du då blir hänvisad till en speciell person som alltid ser om ditt hem eller företag. Andra är större och täcker fler områden, vilket kan vara riktigt bra för dig som har en större fastighet och kanske är aktiv i olika inom olika slags branscher. När man står som ansvarig för att köpa in städhjälp till en hel kommun med alla de olika byggnader och verksamheter som bedrivs där kan det vara en till stor hjälp att anlita ett större företag. Vill man ha hemstädning kan kanske ett mindre vara att föredra.

Ett städat hem leder till en bättre hälsa

6 apr 2020

Att städa är något som allt färre personer hinner med i sin stressiga vardag. Som tur är finns det professionella städfirmor som du istället kan anställa för ta hand om städningen i ditt hem.

Alla vet att det finns många fördelar med ett hem som är rent och prydligt. Inte enbart leder det till att du känner dig omotiverad om det är stökigt omkring dig, men det kan även leda till en sämre hälsa. Detta eftersom ditt hus är fyllt med farliga bakterier. Att städa gör att du mår bättre och får mer gjort. Det är däremot svårt att hinna städa själv. Det perfekta valet är istället att anställa en städfirma för att utföra städningen i ditt hem. Istället för att komma hem med en lång checklista med saker att göra, kommer du tillbaka till ett hus som doftar nystädat. Det finns verkligen inga nackdelar med att anställa en städfirma. Du får tid till annat, samtidigt som städningen blir utförd på ett professionellt sätt.

Investera i dig själv

Att investera i dig själv och din hälsa är viktigt. Det är däremot inte alla som tänker på att hemstädning är en investering i en själv, men det är det verkligen. Att slippa att behöva städa själv är guld värt. Det finns helt enkelt alldeles för mycket att göra i vår vardag idag för att hinna med att städa. När du anställer en städfirma för att städa vet du att städningen kommer att bli utförd på ett korrekt sätt. När du själv städar händer det ofta att du inte hinner städa ordentligt. Det blir bara gjort i farten, och ofta flyttar du bara bakterier mellan olika rum. Med en professionell städare kommer ditt hus bli rent. Det är också värt att anställa återkommande städning varje vecka. Glöm inte heller att investera i storstädning minst två gånger per år.

Använd RUT-avdraget för hemstädning

Om du har en begränsad budget och känner att du inte har råd med att anställa en firma för hemstädning så kan du utnyttja RUT-avdraget. Detta är ett skatteavdrag som gäller för privatpersoner och gör det enklare att anställa hjälp i hemmet. Det gäller vid hemstädning, flyttstädning och även hjälp med tvätten. ROT- och RUT-avdraget gäller båda upp till 50 000 kronor per år, vilket gäller per person i hushållet. För RUT-avdraget gäller avdraget på 50% av arbetskostnaden, och detta blir avdraget direkt från din slutgiltliga räkning. Vi rekommenderar denna sida: https://www.hemstädninguppsala.com

Stora beslut

21 mar 2020

Hur kan det bli roligare att lämna och flytta vidare? Tänk på städningen redan när du stylar inför försäljningen. Rensa och städa steg för steg. Då kommer du slippa det tråkiga på slutet.

Vi kan behöva flytta på oss av många olika skäl. Det är ofta ett stort beslut som är förenat med viss ångest. Ibland lämnar vi en partner, men ibland är anledningen istället lyckligtvis att bli sambo. Vårt hem blir för trångt när barn anländer till familjen. Eller så har barnen blivit vuxna och det känns lite tomt och tyst i huset. Någon har äntligen fått råd att köpa den där bostadsrätten. Oavsett anledning, så förväntas vi göra vissa saker när vi byter adress. Du kan hitta checklistor på flera ställen för att bocka av allting som har med mäklare, flyttfirma eller flyttstädning att göra. Här kommer lite hjälp med tänket, attityden.

Många flyttkartonger på golvet

Förbered med ett leende

Många tycker det är inspirerande och spännande med nya omständigheter. Ta det här med att styla din bostad inför en försäljning. Då kikar du på foton och sociala kanaler, städar undan oviktiga delar av inredning och möblemang. Kanske till och med säljer dem och tjänar pengar? Du bildar dig en uppfattning om vilka färger och former som gör ditt ställe attraktiv. Möjligen klär du om en soffa, köper kuddar och plädar eller byter gardiner. Ganska enkla saker som gör sig bra på bild. Ofta ingår rensning i skafferi och kökslådor. Gör stylingen till en del av de lite tråkigare sakerna. Som packningen när du ska flytta eller flyttstädningen du måste genomföra.

Flytta steg för steg

När du har fattat det stora beslutet om att byta hemort, leta fram någon som flyttstädar och prata med dem. I en del fall hittar du dem genom mäklaren, annars sök på nätet och begär in offerter. De som ska rengöra ditt gamla hem vill såklart göra ett bra jobb. Tillsammans med dem kan du förbereda de olika delarna så att det blir ett bättre flyt. Och roligare på kuppen. När du lyfter ditt hem inför mäklarens fotografering, ha städningen i åtanke. När du har visningar i samband med försäljningen, skapa ordning och reda även bakom kulisserna då. Rengöring bakom spisen eller tömning av förrådet kan du kanske lägga tidigt i processen? En invändning kan vara att hela förloppet blir utdraget och långt, men å andra sidan blir det kanske roligare? Du bestämmer om det är värt det.

Flyttstädning som gör alla glada

19 feb 2020

Är det dags för en flytt? När man lämnar en bostad är det ju så viktigt att man lämnar bostaden på ett sätt som gör nästa inflyttande och boende nöjd och glad och som känner att det är fräscht att flytta in i den. Men innan man har kommit dit, krävs det en omfattande städning innan allt är borta. Ju längre man har bott i bostaden, desto mer är det (oftast) att städa.

Har den som har bott i bostaden ofta och regelbundet städat bostaden, kommer det ju att underlätta när man väl ska flyttstäda. Har man gjort en grundlig storstädning många gånger är det oftast inte så mycket som återstår när man väl ska flyttstäda. Här tar vi upp de moment i flyttstädning som är lätta att glömma bort.

Tvätta fönster

Alla fönster ska helst vara helt fläckfria. Till det behöver man en riktigt bra fönsterskrapa, då det är mer avgörande att den är bra än att man använder starka kemikalier. Köp en bra fönsterskrapa på en målarhandel, så kan man få tag i en bra sådan. Sedan spelar själva medlet som du tvättar fönstret med inte så stor roll. Du kan använda diskmedel, om du vill. Du kan hälla det i en tom sprejflaska och blanda med 7 delar vatten. Sedan är det bara att spruta på fönsterglasen och torka rent med fönsterskrapan. Rengör även fönsterbåge, fönsterkarmar och fönsterbräde.

Rengöra vitvaror

Det är lätt hänt att glömma bort kyl och frys, disk- och tvättmaskin, liksom spis och köksfläkt. Men allt detta måste rengöras noggrant. Frysen och kylen måste först tömmas. Och frysen bör stängas av när man rengör den. Ta först bort alla lösa delar. Diska dem och låt torka. Torka sedan invändigt, utvändigt och ovanpå frys och kyl. Ställ sedan in de lösa delarna när de är rena och torra. Rengör diskmaskin genom att lägga i ett rengöringsmedel för diskmaskinen. Sedan kan man torka rent inuti och utanpå och runt kanterna på diskmaskinen. Ta ur avloppskorgen och diska. Lägg tillbaka den när den är torr. Tvättmaskinen bör rengöras inuti, utanpå och torka runt alla knappar. Köksfläkten ska tas ur, diskas rena och ställas tillbaka när alla delarna är torra.

Städa udda ställen

Det är lätt att glömma rengöra golvlister, dörrlister, dörrkarmar och ovanpå dörrarna. Rengör även handtagen. Allt detta kan man göra med en ren trasa och rengöringsmedel. Även elementen måste rengöras. För att komma åt bakom dem, måste man hänga av dem. Sedan kan man rengöra med en trasa och rengöringsmedel. Torka rent ovanpå elementen. Glöm heller inte att rengöra ovanpå garderober, förråd och garage. Tycker man att det blir för mycket arbete som man inte hinner med, kan man anlita en flyttstädningsfirma. Läs mer om flyttstädning i Norrköping här: flyttstädningnorrköping.net

Behöver du fönsterputs i Borlänge?

20 nov 2019

Behöver du fönsterputs i Bolänge? Är det inte dags nu att tvätta fönster inför julen? Tänk dig när du ska hänga upp dina fina julgardiner, då vet du att du har alldeles nytvättade fönster. Har du bara rena fönster, blir städningen inför advent och julen så mycket mindre. Då är det sedan bara att torka av fönsterbrädor och ställa fram adventsstakar och julblommor sedan.

Har man anlitat en städfirma för en fönstertvätt, har man åstadkommit mycket av det som kan ligga där och gnaga när man vill göra fint hemma. Många gillar att mysa när december närmar sig i rask takt. Det är en räddning i vintermörkret att julen innebär så mycket mer av ljuständning, adventstakar och julpynt när man kan tända i ljus fönster och stakar på soffbord.

Rena fönster gör inomhusmiljön bättre

Får man rena fönster så blir inomhusmiljön så mycket bättre. Varje gång som man öppnar fönstret så kommer det in, alla de avlagringar som har samlats på fönstrets utsida. TIll sist blir det svart eller grå ränder på fönsterbrädan, på insidan av fönstret och på kanten på fönsterramen. Har man i stället tvättat fönster regelbundet, kommer det inte in så mycket smuts in i rummen där fönster sitter. På så sätt ser man till att inomhusmiljön blir bättre om man regelbundet ser till så att fönster är rena.

Rena fönster gör så du ser bättre ut

Det är ju så att tvättar man fönster ser man själv bättre ut. Undrar man kanske om det verkligen regnar eller om det är smutsränderna på fönstret som gör att det ser ut att regna är det verkligen dags för en riktig fönsterputs som gör så att du snabbt kan avgöra om det regnar utomhus eller inte. Vyn utanför fönstret blir också trevligare när man kan se ut genom rena fönster. Har man en vacker utsikt från sitt fönster, förstörs den av att ha en grå massa som man ska se genom när man vill njuta av utsikten. 

Hitta bästa fönsterputsarna i Borlänge

Vill du hitta duktiga fönster putsare i Borlänge, kan man till exempel googla "fönsterputs Borlänge" så att Googles sökmotorer kan leta igenom alla städfirmor som erbjuder fönsterputs och som arbetar i Borlänge. Ring dem och fråga om offerter och referenser. När man sedan kontrollerar upp deras referenser så är det bara att kolla så de är punktliga och noggranna. Sedan är det bara att välja den som är bäst.

Därför behövs trapporna städas

19 aug 2019

En städad fasad och ett städat yttre är mycket trevligare än en smutsig sådan. Vi människor kan ju inte annat än döma varandra än det vi ser på ytan när man träffas för första gången. På liknande sätt är det när man kommer till en ny fastighet. Om det första man ser är en jätteful och smutsig trapphuppgång, tänker man att detta är inget trevligt hus och de som bor där är säkert inte noggranna med hur de har det. Så vill ingen att andra ska tänka om en. Inte i första taget i alla fall. Och det är viktigt hur andra tänker om ens fastighet, i synnerhet om man vill kunna sälja sin bostad där. Kommer det in spekulanter på fastigheter i er BRF, kommer de inte att vilja köpa en där trapphuset ser ut som ett förfallet ställe.

Vinter och höst städning särskilt viktigt

Det är mycket viktigt med trappstädning särskilt under vintern och hösten då det kommer in en massa grus, snö och sand. Det kommer in löv när man öppnar dörren och annat skräp. Många sandar och lägger grus på halkiga gångbanor och körfält. Det gör att omgivningen runt fastigheterna blir väldigt smutsiga. Går man då i det, och sedan går in i trappan, drar man med sig allt det som är smutsigt. Städar man inte bort allt det som alla har dragit in i trapphuset, blir det alldeles ingrodd smuts till sist. Det är en hel del av smuts som stannar kvar i trapphuset. Säg att minst hälften av alla som bor i en trappuppgång har husdjur; katter eller hundar. De behöver gå ut många gånger per dygn. Då drar alla katter och hundar in smuts varje dag. Dessutom om det finns barn i trapphuset, så drar även de in smutsen. Till sist är varje trappsteg helt smutsigt. Då måste man ta in städare för trappstädningen.

Anlita rätt städfirma

Då gäller det att man anlitar rätt städfirma för jobbet med trappstädningen. Om det är i Stockholm som man behöver trappstädningen bör man leta efter en städfirma som erbjuder det. Det är nämligen inte alla som alla städfirmor gör sådant jobb. Det är lite bökigt att städa trappor nämligen. Det går inte att dammsuga trappor. Där måste man ta med våta golvmoppar för att det ska blir rent. Även handtag måste man torka rent med våta trasor med rengöringsmedel. Sedan måste man tvätta entrémattan åtminstone varje vecka om inte oftare. Läs mer om detta på: https://www.stockholmtrappstädning.se.

Så får du kontorsstädning i Stockholm

29 jul 2019

Arbetar du med städning? Du kanske har en städfirma, som du har startat på egen hand. Då behöver du kanske utöka din verksamhet så att du får så många uppdrag som möjligt. Om du har många städare som arbetar i ditt företag, då kanske du vill se till så att alla de har arbetsuppgifter hela tiden. Det är nämligen så att driva ett företag innebär att man alltid bör vara på tårna. Om man inte är det, innebär det oftast att man blir omkullsprungen av sina konkurrenter – och det vill man ju inte. Är man det minsta tävlingsinriktad, vill man se till att alltid komma först och vinna, eller hur? Så hur vinner man en upphandling när det kommer till exempelvis kontorsstädning i Stockholm? Här kommer några bra tips på hur man som företagsledare kammar hem upphandlingen av kontorsstädning.

1. Ge garantier på kontorsstädningen 

Är man ett städbolag och vågar lova garantier på kontorsstädningen då gör man kontorsstädningen som man erbjuder riktigt attraktivt. Den som fundear på att anlita ditt städföretag, lockas att anta erbjudandet och anlita ditt företag. Att lova saker och ting gör det lättare att anlita företaget och kunderna känner sig tryggare att anlita ett sådant företag.

2. Se till att kunna finnas lokalt

Många vill anlita företag som finns på platsen. Då är det viktigt att kunna se till att finnas på de olika platser som kunderna befinner sig på. Det är sällan som de lockas att anlita ett städföretag som har långa resor till platsen där de ska städa. Ser kunderna att man finns på plats, lockas de också att anlita det städföretaget.

3. Var noggrann med rekryteringen

Det är mycket viktigt att bara anställa städare som är duktiga på städning. Det är faktiskt inte alla som kan städa. Man kan ju tycka att det inte skulle vara särskilt svårt att städa, men det krävs att man har rätt öga för att upptäcka var smutsen finns och se till att få bort det. En del kan faktiskt inte städa, tyvärr. Sådant måste man vänja sig vid, träna upp ett öga som upptäcker var smutsen finns och åtgärda det. Viktigast är att anställa sådana som är noggranna och som är lite petiga och inte lämnar kvar en massa smuts. På så sätt ser man till attt få goda referenser. Blir kunderna nöjda med städningen, går ryktet fort och man får ett goda referenser vilekt gör att kunderna gärna anlitar en. 

Anlita en städfirma

29 maj 2019

Det är fler och fler som anlitar städhjälp i dagens Sverige. Anledningarna är många med tidsbrist är nog vanligast. Det har också blivit lättare att hitta bra städfirmor idag än tidigare.

Städning har blivit en miljardindustri och branschen har blivit rumsren med bra avtal och korrekta löner. RUT-avdraget har även gjort det billigare för privatpersoner att anlita städhjälp.

Vad kan man få för hjälp?

Egentligen kan få all tänkbar hjälp inom städning. Det gäller både för privatpersoner och för företag. Man kan få skräddarsydda lösningar som passar för olika behov.

Här listar vi några exempel på tjänster:

Hemstädning - Här får man hjälp hjälp med vanlig dammsugning, dammtorkning, skura golv och annan städning som man gör hemma. Det ingår även rengöring av vitvaror och arbetsytor i köket och rengöring av toalett och duschutrymmen i badrummet. Sedan finns det ofta ett antal tilläggstjänster som fönsterputning, mattvätt och rengöring av kristallkronor. Även städning av källare och vindar går att boka hos många aktörer.

Kontorsstädning - Det ställs höga krav på städning på kontor för att de som arbetar där. Smutsiga och ofräscha arbetsplatser är grogrund för bakterier som göra människor sjuka. En ren arbetsplats gör medarbetarna mer inspirerande och motiverade. Det ställs höga krav på dagens arbetsplatser, rena toaletter och kök, papperskorgarna ska tömmas varje dag med mera. De allra flesta anlitar professionell städning.

Flyttstädning Stockholm - När man ska flytta är det många som tar hjälp med städningen. Det ställs väldigt höga krav vid en flyttstädning. Gör man det själv finns det stor risk att man får nedslag och får göra om. Ett städfirma vet exakt vad som krävs vid en grundlig flyttstäd och följer noggrant ett städschema för att inte missa något. 

Visningsstädning - När man ska sälja sin bostad vill man ju visa upp den från sin bästa sida. Ett perfekt tillfälle att anlita hjälp med städningen för ett perfekt resultat. Det är en ren investering som kan ge frukt.

Fönsterputs - Nu är våren här och med det syns smutsen på våra fönster mer än nångonsin. Då kan man inte blunda för fönstren längre. Då är det smidigt att boka en fönsterputs och få perfekta fönster utan att röra ett finger.

Använd RUT-avdraget på städning i hemmet

Som privatperson har man möjlighet till skattereduktion. RUT-avdraget innebär man endast betalar för halva arbetskostnaden. Och för en tjänst som hemstädning är det ju perfekt när det nästan inte är någon materialkostnad alls. Det enda kravet är att man har fyllt 18 år. 

När man anlitar ett städbolag

19 maj 2019

Funderar du på att boka ett städföretag för städningen hemma, på kontoret eller på bygget? Det finns städbolag som arbetar med städning men av olika slags lokaler eller till och med ute på en byggarbetsplats. De utför då en kontorsstädning, hemstädning eller en byggstädning. Det finns även städbolag som arbetar med trapphus och allmänna platser. Det är i så fall utrymmen som blir extremt smutsiga och då har de maskiner som tar bort den smuts som det kan bli på ytor där väldigt många människor använder och drar in smuts utifrån. När man sedan ska anlita ett städbolag finns det sedan olika kriterier som man kan behöva utvärdera dem efter. Här går vi igenom vilka de kan vara.

Bra priser

Vi har lärt oss att höga priser innebär att man får tjänster och varor med hög kvalitet, och till viss del stämmer det också. Det är väl enbart inom vissa områden som det inte stämmer. Kläder, till exempel. Ett högt pris på kläder behöver inte alls innebära att det håller en högre kvalitet än andra. Men när det kommer till städning, kan ett högre pris innebära en städning av högre kvalitet. Varför då? Jo, säg att ett företag betalar in alla skatter och avgifter, och att städarna för en skälig lön för sitt arbete, då måste de ha lön enligt kollektivavtal. Det innebär att arbetsgivaren betalar för sjukledigt och för pensioner och sådant kostar, men i ett samhälle som inte har människor som bor på gatan krävs det att de får riktiga löner, och det är väl ändå viktigt eller hur?

Har F-skattsedel

Att städbolaget har egen F-skattsedel är ett villkor för att privatpersoner ska kunna få dra av på Rut-avdraget. Då kan man få dra av så mycket som 75.000 kronor per person och år. Och det vill man ju. Rut-avdraget har ju alla redan varit med och betalat för via skattsedeln, så var noga med att dra av på Rut-avdraget för flyttstädningen, till exempel.

Har ansvarsförsäkring

Ett ansvarsfullt städbolag ser till att betala för en ansvarsförsäkring för sin personal. Det innebär att om det skulle hända något i städningen, så tar arbetsgivaren ansvar för det. Att en arbetsgivare har en försäkring för alla sina städare visar att de är villiga att ta ansvar för städarna och deras kunder. Skulle något hända under städningen, då ersätter arbetsgivarna för det via sin ansvarsförsäkring. En sådan ansvarsfull arbetsgivare kan du läsa mer om här.

När det är dags att flytta

23 mar 2019

Alla människor flyttar någon eller några gånger i livet. Ett nytt blad i livet ska skrivas. Man kanske ska flytta långt och byta stad eller bara flytta till större eller mindre i närheten. Oavsett är det mycket känslor man går igenom. Hur ska det bli i det nya boendet? Kommer jag att sakna det gamla boendet? Alla minnen man har och oron för det nya. Alla rutiner man har hunnit skaffa sig ska bytas ut.

Det är mycket med det praktiska också. Man ska försöka sälja eller byta lägenheten, träffa mäklare, träffa banken, städa innan visningar, packa och flyttstäda, inflyttning i det nya, uppackning och adressändring med mera.

Städa innan visningen

Det är viktigt att lägenheten är ren och fräsch när det är dags att visa upp den. Ett tips är att ta in professionell städhjälp så den blir i toppskick till visningen. Många städfirmor erbuder så kallad visningsstädning, vilket innebär att det är en skräddarsydd städning just för lägenhetsvisningar.

Det kan vara väldigt skönt att få hjälp med städningen mitt i flyttkaoset. Hos en seriös städfirma kan du även uttnyttja RUT-avdraget. Det innebär att du får 50% billigare pris på arbetskostnaden, oftast direkt på slutfakturan. Du slipper all administration och firman som städar sköter allt med skatteverket.

Vad ingår i en städning?

I köket - Här rengörs diskho och kranar noggrant. Allt kakel torkas av och köksskåpen rengörs ut- och invändigt. Vitvaror dras ut och rengörs på alla sidor. Soptunnor töms och det rengörs även i skåpet under diskbänken. Alla öppna ytor som bord, stolar, fönsterbrädor och kontakter med mera. Man torkar även av lampor, karmar och dörrar. Självklart dammsugs och moppas golvet.

Bad och toalett - Här är det extra viktigt att det blir rent. Dusch/kabin och badkar rengörs noga samt avloppet rensas. Toalett, handfat och rör städas noga. Allt kakel och klinkers torkas av. Badrummsspegeln görs ren och dörr, lister och karmar likaså. Avslutningsvis dammsugs och moppas även golvet. 

Bostadsrum - I alla bostadens rum dammsugs och moppas golven och mattor. Även möblerna dammsugs. Alla lister, karmar, fönsterbrädor, element, kontakter och lampor rengörs. Speglarna putsas.

Fönsterputsning - Bostadens fönster blir ofta vädligt smutsiga. Samtliga fönster putsas och blir rena och fina. På en visning är det väldigt bra med rena och fräscha fönster.

Övrigt som tillval - Om man vill kan man hjälp med rengöring av kyl och frys invändigt. Samma gäller för rengöring av ugn invändigt. Om man vill kan man få den inglasade balkongen rengjord. 

Rengöra persienner – så här gör du

23 mar 2019

Persienner är som allt annat i bostaden, de behöver rengöras med jämna mellanrum. Framför allt gäller det fritt hängande persienner som samlar på sig damm och fett, men även persiennerna inne i fönstret behöver se söver då och då. Att rengöra persienner är inte svårt, det svårare är snarare att komma ihåg dem. Även om en persienn inte ser smutsig ut kan den vara täckt av fett fårn matos och fingrar som tagit på dem, och det förkortar deras livslängd. Så se till att göra rent persiennerna åtminstone i samband med fönstertvätten.

Persienner som monterats inne i fönstren

För att rengöra en persienn inne i fönstret måste du dela på bågarna, vilket ju oftast göra vid en fönsterputs. Persienner som hänger inne i ett fönster är vanligen av plast eller aluminium. Till aluminium kan du använda ett rengöringsmedel om du vill, men det blir precis lika bra med vanlig såpa, och det luktar dessutom godare. Till plastpersienner ska du inte använda rengöringsmedel, utan ta såpa.

Damma först av lamellerna försiktigt med en mikrofiberduk. Fukta sedan mikrofiberduken lätt med vatten och såpa och dra över persiennerna. Finns det fläckar så kan a gnugga lite extra. Ta gärna några tag på persiennsnöret också så att det blir fritt från damm och smuts. När persiennerna är rena kan de få torka en stund i det fria innan du stänger fönsterbågarna.

Fritt hängande träpersienner

En vanlig inredningsdetalj i Stockholm är fritt hängande persienner i trä. Dessa är lättare att komma åt, men fordrar att man är lite försiktig vid rengöringen. Trä är inte alls lika okänsligt som aluminium och plast och tycker inte om att bli fuktigt. Använd absolut inte heller vare sig rengöringsmedel eller såpa på dina träpersienner.

Fukta en mikrofiberduk ytterst lätt och dra försiktigt över lamellerna. Där det finns fläckar kan du fukta trasan lite extra och gnugga försiktigt tills fläcken löses upp. När du är klar torkar du noga av persiennerna med en torr trasa.

Följ alltid skötselanvisningarna

Har du fått dina persienner upphängda av persiennproffs i Stockholm har du antagligen fått fler goda råd avseende skötseln av just dina gardiner. Det kan skilja mycket åt i kvalitet och funktion mellan olika tillverkare, men persiennmontörer i Stockholm använder sig i regel av kvalitetsprodukter. Stockholmare är kräsna och vill ha persienner som både är snygga och håller. Detta gör det ännu viktigare att ta hand om dem och rengöra dem regelbundet så att de får ett så långt liv som det var tänkt.

Viktigt att även städa trapphuset

13 mar 2019

Den som någon gång har kommit in i ett smutsigt trapphus, vet hur trist det är. Trapporna ser ut som om någon har dragit in tonvis med svart lera. Väggarna har fläckar från stövlar som har sparkat på dem. Handräcken på trapporna är smutsiga. Taket är grått av damm, och fönster är halvdassiga av smuts. Då är motsatsen så mycket trevligare upplevelse. Om man någon gång råkar komma in i ett vackert trapphus, där trapporna blänker av såpa, väggarna är fräscha och i taket hänger det fina och dammfria kristallkronor då är det en fröjd för ögat.

Alla trivs bättre med riktigt städade trapphus

Både de boende och gäster trivs i hus där fastighetsägaren har brytt sig om att städa ordentligt. För att så ska ske krävs det att man anlitar städare som har förmågan att rengöra och göra arbetet riktigt noggrant. Det räcker inte med att endast dammsuga trappstegen lite grann och damma av entremattan. För att trapporna verkligen ska bli rena krävs det att man både dammsuger och moppar golvet rent. Man måste torka bort smuts på väggarna och torka rent på trappornas handräcken. Om det finns en entrématta måste den rengöras och tvättas regelbundet. Annars är det ingen idé att den finns där.

Hitta rätta städarna till trapphusstädningen

För att hitta städare som kan komma och utföra städningen av trapphuset bör man googla trappstädning Stockholm. Då bör Google föreslå sådan som på sina hemsidor har angett att de utför trappstädning i Stockholm. Efter det bör man kontakta vederbörande städfirma som har angett att de kan komma ut och utföra trappstädningen i Stockholm. När man sedan tar kontakt med några av dessa bör man fråga efter offert och referens. Offerten bör man efterfråga för att få en uppfattning om priset på trappstädningen. Referenserna är avsedda att ange huruvida städfirman arbetar nogrant eller inte. Hur de bemöter sina kunder och om de är mottagliga för kundernas behov och önskemål.

Välj den som har bäst offert i förhållande till referens

Sedan är det upp till en själv att välja den städfirma som kan erbjuda det bästa priset i förhållande till de referenser som man kan erbjuda. Om referenserna är entydiga och vittnar om ett trevligt bemötande och ett noggrant utfört arbete, ja då är svaret relativt givet att man som kund helst vill ha en sådan städfirma. Här kan du fortsätta läsa mer om en som utför en sådan trappstädning i Stockholm

Dags att städa bort allt gammalt

13 feb 2019

Är det dags att städa ut allt gammalt och unket? In med frisk luft och in med det nya? Det brukar kännas skönt när man rensar ut allt gammalt skräp och smuts, damm och sådant som hindrar oss från att njuta av tillvaron. Det är inte så konstigt att vi har en hel blogg som handlar om vårstädning, eller hur? Vi har det gemensamt att vi känner oss befriade när vi har "befriat" våra hem från en massa smuts och damm och annat som inte hör hemma hos oss. Det finns också en del knep som man kan ta till efter att man har städat, för att behålla ordningen och redan och slippa känna att det är kaotiskt hemma.

Red upp i röran av sladdar

Har du ett helt ormbo av sladdar hemma hos dig? Ikea har till exempel små näthyllor för sladdarna så att du ska slippa ha sladdarna liggande i en röra på golvet. Det blir bra mycket snyggare hemma och det blir lättare att dammsuga under skrivbord, invid TV-hyllan och så vidare när man har ordning på sladdarna.

Krokar för kläder, väskor och små saker

Om du har barn som gärna slänger kläder, skolväskor och andra små saker på golvet är krokar bättre för att hänga upp dessa. Det ser mer städat och välordnat ut. Du kan hänga upp krokarna lite huller om buller, för långa och korta saker, så det blir en fin ordning på sakerna som finns i barnens, eller egna sovrummet. Passar särskilt bra i badrum, där man ofta har många småpryttlar.

Ta bort fläckar när de kommer

En annan sak som är bra och som underlättar städningen, är att ta bort fläckar så snart de uppkommer. Då slipper man reta sig på den nya fläcken på köksgolvet, eller på bordsduken, på väggen eller handfatet. Det gör att hemmet ser mer städat ut.

Har du tillräckligt med garderober?

Har man alltför många klädespersedlar som hänger på stolar, kan man fundera på om man har tillräckligt många garderober för de kläder som man har och äger. Det underlättar att hålla ordning på sina saker om man har tillräckligt många garderober, eller byråer, där man kan hålla sina sockor, underkläder och annat borta från golv och stolar.

Vill du ha en städfirma till vårstädningen?

Om du känner att det blir för stor ska att ägna en hel dag åt en stor vårstädning, kan du i stället anlita en städfirma som kommer då och städar åt dig. Det är ingen dum idé om du till exempel har ett stort hus. Då är det oftast stora ytor att städa. Här kan du läsa mer på: hemstädningnacka.nu.

Så noggrant bör du städa i en flyttstädning

16 jan 2019

Det är något speciellt när det kommer till flyttar. Att flytta till en större eller mindre bostad är för många en del av livet. Särskilt i storstäderna är det vanligt att man flyttar några några gånger i början av ens bostadskarriär. Man kanske inte behöver särskilt stor lägenhet i början när man är ung och kanske studerar. Då räcker det med en liten etta. Träffar man sedan någon och flyttar ihop, kommer man att behöva en större bostad. Kommer det barn med i bilden, behöver man en villa eller ett radhus. Sedan när barnen har vuxit upp och flugit ut ur boet (hemmet) är det sedan dags att flytta in i något mindre. 

Med flyttarna kommer flyttstädningen

Det är en hel del att ta itu med när det kommer till flyttar. Det är inte bara att packa sina saker och dr iväg. Det gäller att både packa, sortera, slänga – framför allt att slänga det som man inte vill ha med sig til det nya stället – flyttstäda och transportera bort allt som man inte vill ha med sig och till sist se till så att alla möbler och andra tillhörigheter transporteras bort. Och när det kommer till flyttstädningen kommer det krav på hur den ska se ut och hur den ska genomföras. 

Så bör du rengöra köket

När det kommer till flyttsätdningen är det viktigaste att det är riktigt, riktigt rent i badrum och kök. Där bör man, förutom att tvätta fönster, fönsterbrädor och fönsterkarmar, även rengöra spisen, inuti, ovan och bakom. Man blr rengöra köksfläkten, också den inuti och ovanpå. Alla köksskåp ska rengöras inuti och utanpå, liksom kyl och frys, diskbänk; både inuti och ovanpå och andra vitvaror, som diskmaksin till exempel.

Så bör du rengöra badrummet

I badrummet måste all inredning renögras noggrannt då gälle det att toalettstolen och hadnfatet inte har några ränder eller någon smuts. Förutom fönstertvätt måste man rengöra golvbrunnen, badkar, duschtstället, duschväggen, duschdörren, alla kranar och tvättmaskin. I alla andra rum gäller det även att du, förutom fönstertvätten, rengöra alla garderober, golvlister, dörrlister och dörrkarmar, elementen ska rengöras både bakom och ovanpå element. Glöm heller inte dörrhandtag och att rengöra ovanpå dörrar, strömbrytare, kontaktuttag och alla slags lister.

Bor du i Örebro har du minst ett 30-tal flyttstädningsbolag som du kan välja mellan. Välj då ett som ger dig garantier på flyttstädningen. Annt som är viktigt när man väljer ut ett städföretag är att de har egen ansvarsförsäkring, goda referenser och är allmänt pålitliga. Här kan du läsa mer.

Catering gör er vårstädning lättare

8 jan 2019

Att städa tillsammans med övriga medlemmar i BRF:en är inte speciellt upphetsande. Dels så handlar det om ett ganska hårt jobb och dels så innebär det en uppoffring rent tidsmässigt. En höst- eller vårstädning sker under en helgdag och under denna så kan man således glömma tanken på golf, på att åka ut och grilla korv med familjen och på att gå på några museum i Stockholm. Dessutom; visst är det konstigt att en vårstädning nästan alltid sammanfaller med bra väder? Det kan regna en hel vecka, men så fort datumet för städning kommer så skiner solen - och då måste man jobba med att klippa häckar, städa gemensamma utrymmen, rensa förråd och gå igenom alla rabatter.

Det är inte roligt - men det är nödvändigt både sett till den ökade trivseln och sett till grannsämjan. En granne som smyger undan, som ställer in eller som gömmer sig genom att vandra omkring i kursiv stil bakom persiennerna i samband med en städdag blir heller inte omtyckt. En för alla - alla för en. Alla andra grannar offrar också en helgdag, det är inte bara du och din familj som tvingas lida.

Det går dock att göra en sådan process lite lättare och betydligt trevligare. De flesta BRF:er bjuder på enklare förtäring i samband med en vår- eller höststädning. Det serveras lite kaffe och möjligen så tar man fram grillen och slänger på några korvar. Det är bra, men det går att ta detta lite längre.

Vill man skapa verklig trivsel så ser man till att ordna en riktig fest i samband med sådana här, lite tråkigare, sammankomster. De flesta BRF:er i Stockholm har någon typ av allmänning - en ny innergård, ett litet lusthus, en samlingslokal inomhus - och dessa tycker vi att man ska använda. Varför inte beställa catering, köpa in vin och öl och skapa en riktigt trevlig gårdsfest som alla kan se framemot?

Just catering är ett perfekt alternativ för en vårstädning. Detta då man dels kan avtala en tid med cateringfirman, dels så man kan välja mellan varma- och kalla rätter och dels så man även har ett stort urval av mat där både kött, fisk, fågel och vegetariska alternativ finns. Det gör att det också finns någonting för alla. Catering är en bra lösning, men det är en tjänst som kräver viss planering och det är också en fördel i kombination med en vårstädning.

Sena avhopp gör att alla får jobba hårdare

“Du kommer väl på städdagen “? Den frasen brukar nästan alltid besvaras med ett ja från den som får frågan. Men, trots detta så ställer folk in. Det handlar om lättja, om lathet och om ren och skär egoism. Är man inte sjuk så är man också med och bidrar, så enkelt är det.

Men - och här kommer vår knäckfråga: om man bundit upp sig och anmält sig för mat och dryck så är det inte lika lätt att hoppa av. Ni kommer att bekosta er catering med en gemensam kassa - men ni kan även addera att de som inte kommer på städningen också kommer att få bekosta sin mat och sin dryck med egna medel. En slags gisslansituation där ni sätter hårt mot hårt. Ingen städning - ingen catering: men ändå en kostnad för avhopparen.

Att skicka ut en lista och en meny från företaget ni anlitar för catering i Stockholm kommer att ge er tydliga svar om hur många deltagare ni blir och den kommer att ge företaget tydliga svar om vilka rätter som ska förberedas. Sker avhopp så drabbas er BRF inet av några extra kostnader då men själv får betala det man initialt beställt. En bra plan för att öka deltagandet och minska avhoppen.

Cicada är ett företag i Stockholm som erbjuder catering till olika typer av tillställningar.

← Äldre inlägg